sluiten Om mondhygiene.qualitypractice.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid

Gaan we richting claimcultuur? 2 punten

Hoofdartikel

Vooral door het inwerkingtreden van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is er sprake van een toenemende juridisering van de hulpverlener-patiëntrelatie. Waar de individuele hulpverlener hoog wordt gewaardeerd, neemt het vertrouwen van de overheid in bijvoorbeeld medici af. Daarnaast wordt de patiënt steeds meer als regisseur van zijn eigen zorgproces gezien. Dit leidt tot strakkere regels, waardoor ook het zelfbeschikkingsrecht van de patiënt wordt ingeperkt. Juridisering leidt tot meer macht van controlerende instanties en zal uiteindelijk meer procedures tot gevolg hebben. Het nieuwe klachtrecht kent daarnaast nog als stimulerende factor de betrekkelijk vrijblijvende mogelijkheid om een claim in te dienen. Mondhygiënisten doen er goed aan om in het kader van risicomanagement zich in deze materie te verdiepen

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Lees verder

Lid worden

Abonneer nu of word lid om alle artikelen uit het tijdschrift te kunnen lezen.

Lid worden

Inloggen